Taliansko, Dolomity

termín: 18.8. - 23.8. 2008

Príchod, pondelok 18.8.

Cesta do severného Talianska nebola náročná, za pár hodín s prestávkami sme prišli do Toblachu (Dobbiaco) odkiaľ vedie cesta cez údolie až k Misurine. Ceny benzínu a služieb sú porovnateľné s cenami na Slovensku. Našli sme kemp za prijateľnú cenu, ktorý sme si na internete vyhliadli, rozložili sme sa a išli sme pozrieť okolie. V kempe Alla Baita bolo príjemne, dokonca aj s teplou vodou v sprchách ;-)
Účasť: Kuny, Martin, Adam, Tomcat.

Deň 1., utorok 19.8.

Autobusom sme sa vyviezli k chate Rifugio Auronzo (2320), panoráma č.1, kde začína okružná cesta popri skalnom masíve Tre Cime (2999), panoráma 2 a 3. Cesta bola v pohode, ale neskôr začali Ferraty a už nám nebolo všetko jedno, kedže sme nemali výstroj na tento druh cesty. Všetko nakoniec dobre dopadlo, a žačala cesta v tuneloch, kde boli rôzne strieľne. Potom sme vyšli pri chate Drei Zinnen Hütte, odkiaľ som nafotil panorámu č. 4. Naspäť do kempu sme šli už peši, cez lesný porast.

toblach
jazero misurina 3
4 5 6
10 tre cime 12
ferraty
tunel, dolomity
17 18

Deň 2., streda 20.8.

Na dnes sme zvolili cestu po historických pamiatkach z 1. svetovej vojny medzi Talianskom a Rakúsko-Uhorskom (v rokoch 1915-1917) na Monte Piano (2324). Peši sme vyrazili z kempu a za hodinku sme sa kľukatou cestou dostali k chate Rifugio M. Piana A. Bosi. Táto atrakcia, teda jazda chatárskym autom po uzatvorenej ceste stála 5€. Pravdaže túto "super" ponuku sme nevyužili. Tento vrch je zaujímavý tým, že sa skladá z dvoch náhorných plošín, a geograficky mali strategický význam. Na vrchole sa nachádzali rôzne pamätníky. Neskôr sme videli rôzne zákopy a tunely, ktoré spájali cez vojnu strategické pozície s veliteľstvom. Boli sme aj v tuneloch, ktoré si aj po desaťročia zachovali dĺžku cez 300 metrov. Na konci tejto plošiny som nafotil panorámu č.5 a tiež sa tu nachádza veľký kríž Toblachen Kreuz (Croce di Dobbiaco) a štôlňa odkiaľ vozíkmi vyvážali horninu pri výkope tunelov. Z tohto miesta bolo vidieť aj o 900 metrov nižšie jazero Dürensee. Cestou späť, panoráma č.6, sme objavovali veľké množstvo zákopov, pyramídu Carducci a ďalšie pamätníky pripomínajúce vojnu. Počasie bolo premenlivé ale do kempu sme prišli suchý a bez žiadnych problémov.

21 22
monte piano
monte piana
30 31
33 34 toblachen kreuz
durensee
39 40 41

Deň 3., štvrtok 21.8.

Tretí deň sme si dali trochu oddychový. Ja s Martinom sme sa vybrali na chatu Rifugio Fonda Sanvio (2367). Kuny sa vybral na dlhšiu túru okolo Tre Cime. Adam zostal bývať na chate Rifugio Auronzo odkiaľ chodil fotiť. Cestou na chatu sme počuli a videli svište. Pri príchode pristál vrtuľník, ktorý zrejme uskutočňoval air-taxi. Pri chate sme si oddýchli a vystúpili sme na sedlo Forc. del Diavolo, kde sa ešte držal posledný sneh. Cestou späť sa šlo aj cez rebríky. Odtiaľ sme schádzali po štrkovej a lesnej ceste k jazeru Misurina.

air taxi dolomity 45 46

Deň 4., piatok 22.8.

Tak a je tu to. Nastal deň D. Autom sme sa vybrali cez Cortinu k turistickému stredisku pri Arrabe, ktorá je vzdialená asi 60km od nášho kempu. Cesta bola náročná a dosť kľukatá s veľkým prevýšením. Zaľahnuté v ušiach bolo bežným javom. Po príchode do centra, sme sa vybrali lanovkou (13€ cesta tam a späť) na Sass Pordoi, panoráma č.7, odkiaľ bol výhľad aj na najvyšší vrchol Dolomitov, Marmolada (3344). Od lanovky sme šli asi 1,5 hod. k nášmu cieľu, k vrcholu Piz Boe (3152). Občas sme si pripadali ako na mesiaci, s potrebnou vyššou dávkou UV žiarenia a riedkym vzduchom, stačí sa pozrieť na panorámy č. 8 a 9. I v takomto prostredí boli chaty, čo občas je aj na škodu. Po zídení dole sme si cestou pozreli pamätník 9431 padlých talianskych a nemeckých vojakov z oboch svetových vojen.

lanovka sass pordoi sass pordoi arraba
52 53 54
porcella pordoi
piz boe
58 nemecko taliansky pamatnik marmolada, dolomity

Odchod, sobota 23.8.

Cestou na Slovensko sme sa chceli zastaviť na dva dni pri Lichtenštajnsku a Bodensee. Avšak bola sobota a na talianskych cestách sa hneď zrána tvorili kolóny. Navyše doteraz pekné počasie sa pokazilo a v celej oblasti smerom na sever pršalo. Pri strate drahocenného času a dobrej nálady sme to otočili a potiahli sme domov. To však nič nepokazilo na našich zážitkoch z túr, na ktoré určite nezabudneme. Všetko bolo skvelé, Dolomity treba zažiť!

Na záver pridávam pekné panorámy. Nechajte sa pokochať nádhernými výhľadmi.

dolomity-panorama-1
dolomity-panorama-8
dolomity-panorama-9
hore akcie
o. z. KPT: archeológia, montanistika, speleológia, turistika na Slovensku a v zahraničí