Baťov kanál

3. - 4. september 2011

Na odporúčanie kamarátov z Malackého cykloklubu Záhorák som sa už pred viacerými rokmi chcel vybrať na cyklotúru pri Baťovom kanále. Keďže sme tento rok s priateľkou Mary plánovali nejakú tu cyklotúru, tak som neváhal a navrhol spomínaný Baťov kanál.

Zo stránky batacanal.cz som stiahol a vytlačil mapu vo formáte A3. S Mary sme si potom naplánovali zaujímavé miesta, ktoré sme cestou chceli vidieť. V jeden slnečný júlový víkend sme sa rozhodli ísť na našu prvú dvojdňovú cyklotúru. Na cestu sme si zbalili spacáky, stan, karimatky, nejaké oblečenie, jedlo, lekárničku a servisné náradie pre bicykle.

Sobota:
Ráno sa poberáme s bicyklami na vlak. Ja som nastupoval v Malackách a Mary v Trnave. Lístok na vlak do Hulína ma stál 5€ (zľava Klasik RailPlus) + 5€ za medzinárodný lístok pre bicykel. S Mary sa stretáme v Kútoch, kde prestupujeme na osobný vlak do Hulína. Od Mary sa dozvedám, že výhodnejšie je si zakúpiť obyčajný lístok k bicyklu po Břeclav a odtiaľ si kúpiť český lístok do Hulína za 50 Kč.

V Hulíne sme asi o 10 hod. Chvíľu blúdime, ale nakoniec nám mladá slečna ukazuje približný smer. Potom už naplno bicyklujeme po cyklotrase do Kromněříže. Tu sa občerstvíme v malej kaviarni a ďalej pokračujeme k našej prvej plánovanej zastávke, ktorou sú arcibiskupské zahrady. Prvou záhradou do ktorej máme namierené je Podzámocká záhrada. Sme sklamaní, že sa nedá ísť dnu aj s bicyklami, ale je nutné si ich zamknúť pred bránou. Pri bráne sú aj stojany so zámkami. Kľúče sa dajú zapožičať pri vstupe za poplatok. Zámky však máme svoje a tak si zamkneme bicykle a ideme dnu. Záhrada je perfektná, ale prezeráme si ju len narýchlo, pretože sa obávame o batožinu na bicykloch. Po krátkej prehliadke pokračujeme po dobre označených cestách k ďalšej zastávke v Kromněříži a tou je Kvetná záhrada. Vstupné je 40 Kč za dospelú osobu a bicykle sa dajú zamknúť v areáli záhrady. Prehliadku tejto záhrady si vychutnávame. Potom mierime ďalej podľa mapy do dediny Kotojedy. V obci Trávnik stáčame bicykle na Travnické záhrady, aby sme sa napojili na cyklotrasu Baťovho kanála s označením 47. Na konci Trávnických záhrad sa posilňujeme v malej krčme pivom a Mary ešte dolaďujem prehadzovanie. Okolie pozdĺž cyklotrasy je veľmi pekné a stretávame na nej veľa cyklistov a korčuliarov. Po asi pol hodine cesty míňame obec Kvasice a mierime do Otrokovíc, kde prechádzame popri priemyselnej zóne a fotovoltaickej elektrárni. Asi 3 km ďalej si dávame kofču v miestnom kempe Napájedla - Pahrbek a využívame aj miestne prírodné kúpalisko na schladenie sa vo vode. Po asi dvoch hodinách znovu usadáme do sedla a mierime cez Spitihnev a Babice do Starého Města u Uherského Hradiště. Tu meníme smer a mierime do Buchlovíc. Cestou míňame červeno – biely maják. Na jazdu sme si vybrali bezpečnejšiu starú cestu cez dedinu Zlechov. Teplo a únava robí svoje a tak do kopca už trochu nevládzeme.

Na námestí v Buchloviciach si dávame pauzu a pýtame sa miestnych na otváracie hodiny zámku a hradu. Dozvedáme sa, že všetko okrem zámockej záhrady je už zatvorené. Ponáhľame sa preto do záhrady a keďže nám do zatvorenia zostáva posledných 10 minút neplatíme ani vstupné. Narýchlo si prezeráme záhradu a robíme nejaké fotky. Zo záhrady sa vraciame naspäť na námestie, kde znova oddychujeme. Sme spotení a tak by sme radi spali niekde pri vode, kde by sa dalo umyť. Keďže sme na ceste do Buchlovíc videli tabuľu označujúcu blízky kemp, pýtame sa naň miestnych babičiek. Tie nám poradia, že jeden z kempov sa nachádza asi 2 km za Buhlovicami. Tak sa teda vyberáme ku kempu zvanému Smraďavka Cesta je skoro celá z kopca, takže nám to ide skoro bez námahy. V kempe sa ubytujeme za 180 Kč (2 dospelé osoby + stan a asi nejaké iné poplatky). Kemp je na naše pomery nadpriemerne vybavený. Okrem klasických záchodov a spŕch s teplou vodou je tu napríklad aj práčka, kuchynka s plynovým sporákom a pri ohniskách sa nachádza drevo na ohník. Je tu aj bazén, ale voda v ňom podľa nášho názoru nie je na kúpanie. Za bazénom sa nachádzajú ešte ihriská. Hneď po príchode rozkladáme stan a mierime do spŕch, kde nachádzame aj sprchové gély a šampóny. Po super očiste si varíme špagety a chvíľu počúvame miestnu jazzovo-beatovu kapelu, ktorá tu hrá v krčme. Po kultúrnej vložke líhame do stanu a spíme až do rána.

Nedela:
Ráno sa zobúdzame a vraciame sa do Buchlovíc pozrieť si aspoň spomínanú zámockú záhradu. Vstupné je 40 Kč na dospelú osobu + cca 40 Kč za uschovanie dvoch bicyklov v turistickom informačnom centre. Záhrada je prekrásna a tak tu trávime značný čas. Odhádzane až na obed. Smerujeme znova na Smraďavku, pričom si chceme skrátiť cestu smerom na Boršice a Nedakonice. V obci Nedakonice chcem ísť zasa skratkou do Uherského ostrohu. Pretože mám čiernobielu mapu, tak si mýlim asfaltovú cestu s tokom rieky Morava. Ľudia, ktorých sa pýtame na cestu, nám radia ísť obkľukou. Až potom si všimnem, že moja cesta je vlastne rieka Morava. Pri Morave sa pýtame miestneho rybára na cestu a ten nám poradí. Máme ísť stále popri rieke a asi po piatich kilometroch prejsť cez stavidlo do Uherského Ostrohu. Cesta je v celku dobrá , až na posledné 2 km, ktoré vedú po čiastočne zarastenej hrádzi. Na Ostrožskom námestí vidím fontánu a ani chvíľu neváham a celý sa v nej schladzujem. Mary sa pridáva. Miestnym to pripadá sprvu divné, ale potom sa dáme na chvíľu do reči. Z Ostrohu pokračujeme cez Veselí nad Moravou a Vnorovny do Strážnice. Po ceste si robíme prestávku a míňame posledné jedlo. V Strážnickej krčme nám veľmi ochotný krčmár doplní do fľašiek vodu a my sa lúčime s Baťovým kanálom a mierime cez Petrov a Sudoměřice do Skalice. Tu si dáme na námestí ešte nechutnú zmrzlinu a neskorý obed a ideme na vlak späť do Kútov. Ten stíhame len na poslednú chvíľu. Rušňovodič je môj kamarát a tak nás pozýva k sebe do kabíny a predstavuje nám modernizovanú lokajku a vysvetľuje nám všetko na čo sa ho pýtame. V Kútoch prestupujeme každý na svoj vlak a asi o 20:30 sme doma.

Trasa:
Hulín – Kromněříž – Kotojedy – Trávník – Trávnické záhrady – Kvasice – Otrokovice – Napájedla – Spytihnev – Babice – Hušténovice – Staré Město – Zlechov – Buchlovice – Smraďavka – Boršice – Nedakonice – Uherský Ostroh – Veselí nad Moravou – Vnorovy – Strážnice – Petrov – Sudoměřice - Skalica

Plusy:
- pekná, udržiavaná a dobre značená cyklotrasa na ktorej je veľa zaujímavých vecí k videniu
- trasa je nenáročná bez väčších prevýšení, jej dĺžka je okolo 100 km
- časť cesty sa dá absolvovať aj loďou
- v prípade nepriazne počasia alebo poruchy bicykla sa dá nastúpiť na ktorejkoľvek zastávke popri Baťovom kanáli na spiatočný vlak do Kútov

Mínusy:
- časť cyklotrasy ešte nie je zrekonštruovaná a je vedená formou lesných a poľných ciest

P.S.: Odporúčam si na túru vyhradiť aspoň tri dni.

Komentár: Kuny a Mary

Hubové zátišie
Podzámocká záhrada
Rybník v osade Kežmarské Žľaby
Podzámocná záhrada 2
Lomnický štít zahalený v oblakoch
Kvetná záhrada
Sedlo Malá Svišťovka
Skalica

hore akcie
o. z. KPT: archeológia, montanistika, speleológia, turistika na Slovensku a v zahraničí